Meslek Eğitimi Öyküsü
Koç Holding'in Milli Eğitim Bakanlığı ve Vehbi Koç Vakfı'nın işbirliğinde 2006 yılından bu yana yürüttüğü Meslek Lisesi Memleket Meselesi (MLMM) Projesi, yedinci yılını tamamladı. 81 ildeki 264 meslek lisesinde, 8000 bin öğrenciye burs imkanı sağlayan Koç Holding, MLMM Projesi'nin yaktığı ateşi 'Bizim Hikayemiz' adlı kitapta ve filmde bir araya getirdi. Projenin mimarları, kahramanları ve iş dünyasının önde gelen isimleri kitapta MLMM ile tanışma süreçlerini, öncesini ve sonrasını anlattı. Bizim Hikayemiz'in kaleme alınması sürecinde proje ekibi Diyarbakır'dan İzmit'e, Karamürsel'den İzmir'e 5 bin 800 km yol katetti. Projeye zaman içerisinde dahil olan 264 meslek lisesi, 8 bin meslek lisesi öğrencisi, farklı ölçek ve sektörlerde 20 Koç Topluluğu şirketi ve 580 gönüllü çalışanın önemli bölümü ziyaret edildi, röportajlar gerçekleştirildi. 20 gün süren çekim ve röportajlar için 8 kişilik ekip, MLMM projesinin dokunduğu onlarca farklı yaşam ve başarı öyküsünü dinledi. Meslek liselerini ve öğrencilerini MLMM'nin yaşanmış hikayelerinin kahramanları olarak anlatan Bizim Hikayemiz kitabının lansmanı Türkiye'nin dört bir yanında MLMM projesine dahil olmuş Meslek Lisesi Koçları, Şirket Sorumluları ve projenin bugün meslek lisesi mezunu olan ilk bursiyer öğrencilerinin katılımıyla gerçekleşti. İlk dönem bursiyer öğrencilerini temsilen Karaman Nefise Sultan Anadolu Kız Meslek Lisesi mezunu Havva Eryiğit Koç Holding Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa V. Koç'a proje anısına özel bir hediye takdim etti.
Mustafa V. Koç: "En büyük arzumuz, gençlerin gelişimlerine destek vererek, istihdamın önünü açan uygulamaların yaygınlaşması"
Kitabın önsözünde MLMM Projesi'ne başlarken mesleki-teknik eğitimin ülke ekonomisi açısından önemi konusunda toplumun her kesiminde farkındalık yaratmayı amaçladıklarını belirten Koç Holding Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa V. Koç geçtiğimiz 7 yılda projenin hedeflediği etkinin çok ötesine erişen bir başarıya ulaştığını belirtti. Mustafa V. Koç, "Bireysel düzeyde öğrencilerle burs, staj, koçluk çalışmaları; şirketler düzeyinde okullarla işbirlikleri; akademik düzeyde araştırmalar, konferanslar, yayınlar ve toplumsal düzeyde de farkındalık kampanyaları gerçekleştirdik" dedi. Meslek eğitiminde okul- işletme işbirliği bileşenlerini kapsayan bir model oluşturduklarını vurgulayan Mustafa V. Koç, "Bu modelden hareketle sektörlerine özel uygulamalar hayata geçiren Koç Topluluğu Şirketlerimiz bu çalışmalarına önümüzdeki yıllarda da devam edecek. Ülkemizde gençlerin gelişimlerine çok yönlü destek vererek, istihdam edilebilirliklerinin önünü açan bu uygulamaların yaygınlaşması en büyük arzumuz. Ulusal rekabet gücümüzü artırmak, ülkemizin kalkınmasına katkı sağlamak ve işsizlikle mücadele etmek için istihdam ve mesleki eğitim ilişkisinin güçlendirilmesi gerekli ve hatta şarttır" dedi.
Turgay Durak: "Buyurun siz de bu hikayenin bir parçası olun."
Koç Holding CEO'su Turgay Durak, Bizim Hikayemiz kitabının sonsözünde ise MLMM Projesi'nin hayata geçtiği günden itibaren Türkiye'de mesleki eğitim konusunda olumlu yönde bir algı değişikliği yarattığını vurguladı. Proje ile yeni bir eğitim – istihdam ilişkisi örneği oluştuğuna dikkat çeken Turgay Durak sözlerini şöyle sürdürdü: "Koç Topluluğu şirketlerinin okulda, serviste ya da kendi işletmelerinde oluşturdukları laboratuvarlardan, müfredat desteklerine; öğretmen ve eğitici kadrolarına yapılan yatırımlardan Meslek Yüksek Okulu kurulmasına kadar varan bir geniş yelpazede bu işin sahiplenilmesi beni gururlandırıyor. Şirketlerimizin pek çoğunda ve servis ağlarında mesleki eğitimi taçlandıran, meslek lisesi mezuniyetini aranan bir özellik olarak önceliklendiren uygulamalarla da işi uzmanının yapması gerektiği kültürünü teşvik ediyorlar. Biliyoruz ki bu çocuklar bizim." Turgay Durak, sonsözün aslında bir çağrı olduğunu da vurgularken, "Yan sanayicilerimize, tedarik zincirlerimize, çatı kuruluşlara yönelik bir davet: Buyurun siz de bu hikayenin bir parçası olun, bir yerinden tutun" diye konuştu.
Kaynak niteliğinde bir eser
Myra tarafından yayına hazırlanan Bizim Hikayemiz kitabında; MLMM Projesi'nin amaçları ve hedefleri, MLMM'nin yarattığı özgün uygulamalar, Okul-İşletme İşbirliği Modeli; burs, koçluk ve staj desteği ve istihdam önceliği hakkında kapsamlı bilgiler aktarılıyor. Kitapta ayrıca laboratuvar kurulumu, yönetimi, eğitici eğitimi ve bölüm açma desteği gibi mikro projelerden söz edilirken, proje kapsamında yürütülen yarışmalar, iletişim kampanyaları ve işbirlikleri hakkında da katılımcı görüşleriyle birlikte detaylar yer alıyor. MLMM Projesi'nin kilometre taşlarını ortaya koyan kitapta, proje kapsamında eğitim alan öğrencilerden meslek lisesi öğretmenlerine, gönüllü koçlardan projenin devir olduğu kurum ve sektör temsilcilerine kadar birçok paydaşın yorum ve görüşleri de yer alıyor. Kitabın yanı sıra MLMM Projesi kapsamında yürütülen çalışmaların yer aldığı görsel materyaller de bir film haline getirildi.
Bizim Hikayemiz Kitabı'ndan:
MLMM Bursiyeri Şenay Bozaroğlu: "Yarınımdan korkmuyorum"
MLMM kapsamında geliştirilen mikro projelerle 8 Koç Topluluğu şirketi ile 5 sektörde, 29 laboratuvar, 7 eğitim merkezi, 1 meslek lisesi ve 1 meslek yüksekokulu kuruldu. Bizim Hikayemiz kitabına yansıyan onlarca başarı öyküsüden biri Diyarbakır-Kayapınar Türk Telekom Meslek Lisesi, Arçelik Laboratuvarı'nda eğitim gören 12. Sınıf Öğrencisi Şenay Bozaroğlu'na ait. MLMM ile tanışma sürecini anlatan Şenay Bozaroğlu'nun kitaba yansıyan öyküsü şöyle: "Biz üç kardeşiz. İki erkek kardeş ile büyümek kolay değil. Hep, 'Sen kızsın, yapamazsın,' lafları arasında büyüdüm. Ama bu durum inatçı olmamı da sağladı. Hayatım boyunca aklıma koyduğumu yapmaya çalıştım. Lise zamanı gelince babam normal liseye gitmemi istedi. Ama benim başka planlarım vardı. Meslek Lisesi'ne gideceğim diye tutturdum. Annem, 'Eğer babanı ve kardeşlerini ikna etmek istiyorsan bir neden göstermelisin onlara,' dedi. O akşam babamın önüne MLMM afişini koydum. 'Eğer meslek lisesine gidersem, okul hayatım boyunca bursum olacak, aileye okurken katkım olacak,' dedim. Babam, 'İyi o zaman göster bakalım marifetini,' dedi. Okula kaydımı yaptırdım. Çok çalıştım ve seçmeleri geçerek bursiyer oldum. Bu proje ile birlikte geleceğimle ilgili kendimi güvende hissediyorum. Hayalim Elektrik, Elektronik Mühendisi olmak. İyi ki bu projedeyim, çünkü yarınımdan korkmuyorum."
"Cıvatasından traktörün lastiğine kadar herşeyi burada öğretiyor, öğrencilerimizin bire bir iş ortamına adaptasyonunu sağlıyoruz"
Bizim Hikayemiz kitabında projeye dahil olan meslek lisesi öğretmenleri de 7 yıllık MLMM serüveninde yaşadıklarını anlatıyor. Bu öğretmenlerden biri olan Yüksek Ziraat Mühendisi ve Türk Traktör Tarım Aletleri Laboratuvarı Öğretmeni Erdinç İşler, "Bu proje ile beraber atölyenin ayağa kalkması eski halinden yeni haline öğrencilerin birebir şahit olması ümidimizi artırdı ve okulun en çok tercih edilen alanı olarak günümüze taşındı" diyor. Tam sektörün çekirdek kısmına öğrencilerini yetiştirdiklerini belirten Erdinç İşler, sözlerini şöyle sürdürüyor: "Yani direkt cıvatasından traktörün lastiğine kadar her şeyini burada gösterme imkanı sunduğumuz için direkt birebir iş ortamına öğrencilerin adaptasyonunu sağlıyoruz."
Şişli Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi Motor Bölümü Fiat Laboratuvarı Sorumlu Öğretmeni Orhan Devecioğlu, okullarına kurulan Fiat laboratuvarını kendileri için bir milat saydıklarını belirtiyor. Okullarının mecburen gidilen değil tercih edilen bir okul statüsüne yükseldiğini vurgulayan Devecioğlu şunları söyledi: "Öyle ki okulumuz dahilindeki neredeyse bütün öğrenciler Fiat Laboratuvarı'na gitmek istiyor. Öğrencilerin bu coşkusu aileleri de heyecanlandırıyor. Çocuklarının memleketin neresine gitse ve ne zaman isteseler geçerli bir mesleğe sahip olacaklarını bilmek aileleri çok mutlu ediyor. İyi ki çocuğumuzu kimseyi dinlemeyip meslek lisesine göndermişiz dediklerine her sene ben şahit oluyorum."
Mustafa V. Koç: "En büyük arzumuz, gençlerin gelişimlerine destek vererek, istihdamın önünü açan uygulamaların yaygınlaşması"
Kitabın önsözünde MLMM Projesi'ne başlarken mesleki-teknik eğitimin ülke ekonomisi açısından önemi konusunda toplumun her kesiminde farkındalık yaratmayı amaçladıklarını belirten Koç Holding Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa V. Koç geçtiğimiz 7 yılda projenin hedeflediği etkinin çok ötesine erişen bir başarıya ulaştığını belirtti. Mustafa V. Koç, "Bireysel düzeyde öğrencilerle burs, staj, koçluk çalışmaları; şirketler düzeyinde okullarla işbirlikleri; akademik düzeyde araştırmalar, konferanslar, yayınlar ve toplumsal düzeyde de farkındalık kampanyaları gerçekleştirdik" dedi. Meslek eğitiminde okul- işletme işbirliği bileşenlerini kapsayan bir model oluşturduklarını vurgulayan Mustafa V. Koç, "Bu modelden hareketle sektörlerine özel uygulamalar hayata geçiren Koç Topluluğu Şirketlerimiz bu çalışmalarına önümüzdeki yıllarda da devam edecek. Ülkemizde gençlerin gelişimlerine çok yönlü destek vererek, istihdam edilebilirliklerinin önünü açan bu uygulamaların yaygınlaşması en büyük arzumuz. Ulusal rekabet gücümüzü artırmak, ülkemizin kalkınmasına katkı sağlamak ve işsizlikle mücadele etmek için istihdam ve mesleki eğitim ilişkisinin güçlendirilmesi gerekli ve hatta şarttır" dedi.
Turgay Durak: "Buyurun siz de bu hikayenin bir parçası olun."
Koç Holding CEO'su Turgay Durak, Bizim Hikayemiz kitabının sonsözünde ise MLMM Projesi'nin hayata geçtiği günden itibaren Türkiye'de mesleki eğitim konusunda olumlu yönde bir algı değişikliği yarattığını vurguladı. Proje ile yeni bir eğitim – istihdam ilişkisi örneği oluştuğuna dikkat çeken Turgay Durak sözlerini şöyle sürdürdü: "Koç Topluluğu şirketlerinin okulda, serviste ya da kendi işletmelerinde oluşturdukları laboratuvarlardan, müfredat desteklerine; öğretmen ve eğitici kadrolarına yapılan yatırımlardan Meslek Yüksek Okulu kurulmasına kadar varan bir geniş yelpazede bu işin sahiplenilmesi beni gururlandırıyor. Şirketlerimizin pek çoğunda ve servis ağlarında mesleki eğitimi taçlandıran, meslek lisesi mezuniyetini aranan bir özellik olarak önceliklendiren uygulamalarla da işi uzmanının yapması gerektiği kültürünü teşvik ediyorlar. Biliyoruz ki bu çocuklar bizim." Turgay Durak, sonsözün aslında bir çağrı olduğunu da vurgularken, "Yan sanayicilerimize, tedarik zincirlerimize, çatı kuruluşlara yönelik bir davet: Buyurun siz de bu hikayenin bir parçası olun, bir yerinden tutun" diye konuştu.
Kaynak niteliğinde bir eser
Myra tarafından yayına hazırlanan Bizim Hikayemiz kitabında; MLMM Projesi'nin amaçları ve hedefleri, MLMM'nin yarattığı özgün uygulamalar, Okul-İşletme İşbirliği Modeli; burs, koçluk ve staj desteği ve istihdam önceliği hakkında kapsamlı bilgiler aktarılıyor. Kitapta ayrıca laboratuvar kurulumu, yönetimi, eğitici eğitimi ve bölüm açma desteği gibi mikro projelerden söz edilirken, proje kapsamında yürütülen yarışmalar, iletişim kampanyaları ve işbirlikleri hakkında da katılımcı görüşleriyle birlikte detaylar yer alıyor. MLMM Projesi'nin kilometre taşlarını ortaya koyan kitapta, proje kapsamında eğitim alan öğrencilerden meslek lisesi öğretmenlerine, gönüllü koçlardan projenin devir olduğu kurum ve sektör temsilcilerine kadar birçok paydaşın yorum ve görüşleri de yer alıyor. Kitabın yanı sıra MLMM Projesi kapsamında yürütülen çalışmaların yer aldığı görsel materyaller de bir film haline getirildi.
Bizim Hikayemiz Kitabı'ndan:
MLMM Bursiyeri Şenay Bozaroğlu: "Yarınımdan korkmuyorum"
MLMM kapsamında geliştirilen mikro projelerle 8 Koç Topluluğu şirketi ile 5 sektörde, 29 laboratuvar, 7 eğitim merkezi, 1 meslek lisesi ve 1 meslek yüksekokulu kuruldu. Bizim Hikayemiz kitabına yansıyan onlarca başarı öyküsüden biri Diyarbakır-Kayapınar Türk Telekom Meslek Lisesi, Arçelik Laboratuvarı'nda eğitim gören 12. Sınıf Öğrencisi Şenay Bozaroğlu'na ait. MLMM ile tanışma sürecini anlatan Şenay Bozaroğlu'nun kitaba yansıyan öyküsü şöyle: "Biz üç kardeşiz. İki erkek kardeş ile büyümek kolay değil. Hep, 'Sen kızsın, yapamazsın,' lafları arasında büyüdüm. Ama bu durum inatçı olmamı da sağladı. Hayatım boyunca aklıma koyduğumu yapmaya çalıştım. Lise zamanı gelince babam normal liseye gitmemi istedi. Ama benim başka planlarım vardı. Meslek Lisesi'ne gideceğim diye tutturdum. Annem, 'Eğer babanı ve kardeşlerini ikna etmek istiyorsan bir neden göstermelisin onlara,' dedi. O akşam babamın önüne MLMM afişini koydum. 'Eğer meslek lisesine gidersem, okul hayatım boyunca bursum olacak, aileye okurken katkım olacak,' dedim. Babam, 'İyi o zaman göster bakalım marifetini,' dedi. Okula kaydımı yaptırdım. Çok çalıştım ve seçmeleri geçerek bursiyer oldum. Bu proje ile birlikte geleceğimle ilgili kendimi güvende hissediyorum. Hayalim Elektrik, Elektronik Mühendisi olmak. İyi ki bu projedeyim, çünkü yarınımdan korkmuyorum."
"Cıvatasından traktörün lastiğine kadar herşeyi burada öğretiyor, öğrencilerimizin bire bir iş ortamına adaptasyonunu sağlıyoruz"
Bizim Hikayemiz kitabında projeye dahil olan meslek lisesi öğretmenleri de 7 yıllık MLMM serüveninde yaşadıklarını anlatıyor. Bu öğretmenlerden biri olan Yüksek Ziraat Mühendisi ve Türk Traktör Tarım Aletleri Laboratuvarı Öğretmeni Erdinç İşler, "Bu proje ile beraber atölyenin ayağa kalkması eski halinden yeni haline öğrencilerin birebir şahit olması ümidimizi artırdı ve okulun en çok tercih edilen alanı olarak günümüze taşındı" diyor. Tam sektörün çekirdek kısmına öğrencilerini yetiştirdiklerini belirten Erdinç İşler, sözlerini şöyle sürdürüyor: "Yani direkt cıvatasından traktörün lastiğine kadar her şeyini burada gösterme imkanı sunduğumuz için direkt birebir iş ortamına öğrencilerin adaptasyonunu sağlıyoruz."
Şişli Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi Motor Bölümü Fiat Laboratuvarı Sorumlu Öğretmeni Orhan Devecioğlu, okullarına kurulan Fiat laboratuvarını kendileri için bir milat saydıklarını belirtiyor. Okullarının mecburen gidilen değil tercih edilen bir okul statüsüne yükseldiğini vurgulayan Devecioğlu şunları söyledi: "Öyle ki okulumuz dahilindeki neredeyse bütün öğrenciler Fiat Laboratuvarı'na gitmek istiyor. Öğrencilerin bu coşkusu aileleri de heyecanlandırıyor. Çocuklarının memleketin neresine gitse ve ne zaman isteseler geçerli bir mesleğe sahip olacaklarını bilmek aileleri çok mutlu ediyor. İyi ki çocuğumuzu kimseyi dinlemeyip meslek lisesine göndermişiz dediklerine her sene ben şahit oluyorum."