Dayanıklı Tüketim Sektöründeki Gelişmeler
2023 yılında küresel beyaz eşya pazarı, Rusya-Ukrayna geriliminin yarattığı enerji krizi ve küresel piyasalarda hüküm süren enflasyonist baskının alım gücüne negatif etki etmesinden dolayı ciro bazında %3 küçülerek 225 milyar ABD dolarına gerilemiştir.
Türkiye’nin ana ihracat pazarı olan Avrupa’da (Türkiye ve Ukrayna hariç Avrupa pazarı) beyaz eşya sektörü 2022 yılına göre adet bazında yaklaşık %3,5’lik bir daralma kaydetmiştir.
2023 yılında Batı Avrupa pazarı Almanya’daki belirgin daralmanın da etkisiyle yaklaşık %5,5 küçülmüştür. İngiltere pazarının küçülmesi yaklaşık %4,8, Almanya pazarının %8,7, Fransa pazarının %6,3 olurken İtalya %1,7, İspanya %1,3, Hollanda %7,1, Belçika %4,7 ve Avusturya %11,0 oranında daralmıştır.
2023 yılında Ukrayna hariç Doğu Avrupa pazarı yaklaşık %1,2 büyüme kaydetmiştir. Bölgenin 2’nci büyük pazarı olan Polonya’da satış adetleri 2022 yılına göre yaklaşık %12,5 oranında gerilemiştir. Romanya pazarının küçülmesi ise yaklaşık %8,2 seviyesinde gerçekleşmiştir.
Bunlara ek olarak Ukrayna pazarı savaşın ardından geçen dönemde pozitif yönde gelişerek %12,9 büyüme sağlamıştır. Avrupa dışındaki ana pazarlarımızdan olan Güney Afrika beyaz eşya pazarı önceki yıla göre %6,6’lık daralma kaydetmiştir. 2023 yılında, Türkiye beyaz eşya pazarında iç satışlar ana ürün grubunda %14 artarak 9,5 milyon adet seviyesinde gerçekleşmiştir.
İhracat adetleri önceki yıla kıyasla %10 gerileyerek 23 milyon adet seviyesinde yılı tamamlamıştır. Toplam üretim 32 milyon adet seviyesinde gerçekleşerek 2022 yılına göre %1 azalmıştır.
TV pazarı adetsel olarak yaklaşık %3,5 büyüme kaydederken, klima pazarında büyüme %68,3 olmuştur.